1. Úvod
  2. Zásilkový obchod
Fenomén

Zásilkový obchod je založen na nabídce zboží zákazníkům prostřednictvím katalogu. Po objednání je zboží doručeno obvykle poštou nebo kurýrní službou.

Historie zásilkového obchodu souvisí s technickým pokrokem. Vynález knihtisku Johannem Gutenbergem a jeho masové používání na přelomu let 1447 a 1448 znamenají i první předchůdce katalogů. Kromě knih tiskli knihaři i nabídkové listy, aby mohli své knihy prodávat.

Největší rozmach ale zaznamenal zásilkových obchod v období průmyslové revoluce, tedy na konci 18. století a na začátku 19. století. Za rozvojem tentokrát stály parní stroje, které způsobily rozvoj dopravy a tím poštovních služeb, které k zásilkovému obchodu nezbytně patří.

Po rozvoji internetu si mnozí mysleli, že zásilkové obchody budou vytlačeny prodejem přes internet. Své místo si zachovaly ale i dnes a nové zásilkové obchody vznikají i na začátku 21. století. Katalog zůstává stále silným prostředkem prodeje. Především v oblasti získávání nových zákazníků je stále oblíbený.

Odkazy

Organizované zájezdy do obchodních domů i zásilkové obchody

Zásilkové katalogy byly často jedinou zárukou pro lidi z venkova, že i k nim se dostane módní zboží

Retro ČT o Nakupování

Sbírka

připravovaný seznam katalogu ve sbírce